Прописка і реєстрація: що насправді існує в Україні та чи можливо жити без цього?

#прописка

Реформа інституту прописки змінила правила реєстрації місця проживання українців. Раніше для того, щоб отримати відповідний штамп у паспорті, треба було подати заяву, два талони про виписку та чек про сплату держмита. Що змінилося та яких прав позбавлені громадяни без реєстрації, — з’ясовуємо разом із юристом

У 2001 радянське поняття «прописки» в Україні було визнано неконституційним і змінено на місце реєстрації проживання чи перебування. Для того, щоб отримати відповідний штамп на 11-ій сторінці паспорту, достатньо було подати до відділення органів внутрішніх справ заяву, паспорт, два талони про зняття з місця попередньої реєстрації та чек про сплату державного мита.

Минулого року ці правила змінилися. Реформа «Інституту прописки», як гучно іменували це в Міністерстві юстиції, відбулася через зміни в Законі «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні». Як наслідок, увели й нові правила реєстрації місця проживання.

Чи не є нововведення лише «косметичним ремонтом» старої системи, кому від них стало краще та як же перереєструвати свою адресу за новими правилами — з’ясовуємо разом із юристом ЮК «Центр Конфліктології і Права» Тетяною Журавель.

Тетяна Журавель, юрист

Раніше реєстрацією місця проживання займалися відділи Державної міграційної служби (ДМС). Сьогодні ж ці функції покладено на виконавчі органи сільської, селищної або міської ради, а в деяких випадках — на сільського голову.

Деякі позитивні зміни і справді відбулися, але не можна сказати, що систему реєстрацію повністю реформовано, — юрист

Що змінилося

  • «Паспортні столи» відійшли в минуле. Замість просиджування довгих черг у відділах ДМС треба звертатися до виконавчих органів сільської, селищної або міської ради. Якщо населений пункт з якихось причин не має ради, ці функції покладаються на сільського голову.
  • Більше не потрібно брати талон про «виписку». Реєстраційний орган сам надсилає повідомлення про зняття з реєстрації за попереднім місцем проживання. Особливо це зручно тим, хто переїжджає до іншого міста — тепер не потрібно повертатися заради одного папірця.
  • За отримання реєстрації потрібно заплатити більше. Раніше за це треба було сплатити 85 копійок (0,05 від мінімальної зарплати), тепер — 27 гривень 20 копійок (0,0085).

Оскільки тепер не потрібно «виписуватися», то процедура нової реєстрації займає один день. Однак якщо спочатку зніматися з реєстрації, є місяць, щоб на вас не наклали штраф.

Для того, щоб зареєструвати новонароджену дитину, є три місяця з дня її появи на світ. Окрім цього, в березні започатковано подання батьками документів для реєстрації місця проживання їхніх малюків безпосередньо в пологових будинках. Перелік останніх доки обмежений, але можновладці обіцяють, що незабаром зміни торкнуться всіх таких закладів в Україні.

Чим загрожує мешкання не за місцем реєстрації

На жаль, суттєвої реформи з огляду полегшення проживання людей, які не мають змоги зареєструватися за своєю фактичною адресою, не відбулося. Чимало людей вирушають до інших міст і винаймають квартири, власники яких не дозволяють оформлювати тимчасове місце реєстрації. Як і раніше, таким громадянам складно отримати медичну допомогу у своїх районних лікарнях та ряд інших послуг, що залежать від місця реєстрації.

Громадянин може проживати будь-де, якщо він повідомить відповідний орган реєстрації про своє перебування. Інакше, відповідно до Постанови Кабміну, загрожує штраф від 17 до 51 гривні, — пояснює юрист Тетяна Журавель

Якщо ж особа взагалі ніде не зареєстрована, вона автоматично позбавляється низки своїх прав. Приміром, вона не може навіть взяти участь у виборах. До того ж у громадянина без реєстрації автоматично ускладнюється життя за цілою низкою параметрів:

Така особа позбавляється права на безкоштовне лікування. Якщо людина звертається не за місцем реєстрації, її частіше всього просять сплатити благодійний внесок. По-друге, проблеми виникнуть і в батьків дошкільнят — перевага у влаштуванні дітей до дитячого садочка частіше за все надається зареєстрованим у цьому населеному пункті. Хоча прямої вказівки на обов’язкову реєстрацію немає

І, врешті-решт, повідомлення про виклик до суду надсилаються відповідачам за місцем реєстрації, а тому особа може навіть і не знати, що подано позов до суду чи тим більше є рішення, що стосується її прав та інтересів.

Бюрократичну систему різноманітних папірців і довідок не так просто здолати. Загалом, «косметичні зміни», що стосуються обов’язку реєструвати місце свого проживання, не змінили систему принципово, а лише частково поліпшили цю процедуру.

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Комментариев (10)

    Гліб

    Лютий 10, 2018 at 19:04

    Скажите могу ли я узнать свою прописку в онлайн?пр. Этом имея паспорт и инн

    Відповіcти

    людмила

    Липень 18, 2017 at 14:14

    Працюю секретарем в сільській раді. Родич звернувся з проханням зареєструвати місце проживання свого племінника, якому 15 років і який до цього часу ніде не був зареєстрований. Хоча ID картку він одержав в Василькові Київської області. Чи маю я право його зареєструвати і яка адмінвідповідальність (йому чи його батькам)

    Відповіcти

      Єлизавета Ковальова

      Липень 20, 2017 at 13:13

      Людмило, нам потрібно більше подробиць, щоб дати детальну відповідь. Зателефонуйте, будь ласка:
      +38 (044) 228-63-69
      +38 (063) 394-66-98
      +38 (097) 352-55-55
      +38 (095) 55-86-901
      або напишіть на email: info@ckp.kiev.ua

      Відповіcти

    Александр Гершгорин

    Червень 19, 2017 at 14:23

    ДЯКУЮ. Відповідь вичерпна. Без коментарів і вже НЕ ЦІКАВО.

    Відповіcти

    Александр Гершгорин

    Червень 15, 2017 at 17:53

    чи законна відмова в оформленні та нарахуванні пенсії, за відсутності фактичного (МІСЦЕВОГО)місця прописки? Неофіційно проживаю та офіційно працюю в Житомирі, а прописка в паспорті м. Бердичів. Що говорить СЬОГОДНІ законодавство з огляду на документ №334 від 17.05.2017 про необов’язковість прописки ?? Наперед завдячую.

    Відповіcти

      Лиза Ковалёва

      Червень 16, 2017 at 10:43

      Олександре, якщо ви бажаєте швидко отримати відповідь на ваше питання, будь ласка, зателефонуйте нашим експертам з юридичної компанії “Центр Конфліктології і Права”:
      +38 (044) 228-63-69
      +38 (063) 394-66-98
      +38 (097) 352-55-55
      +38 (095) 55-86-901

      Відповіcти

        Александр Гершгорин

        Червень 19, 2017 at 12:49

        Питання ЗАНАДТО просте . Тому відповідь має бути попередньо : “ТАК” чи “НІ”. і тоді визначимось … , чи знаєте перш за все Ви ЗАКОН..

        Відповіcти

          Лиза Ковалёва

          Червень 19, 2017 at 14:18

          Олександре, співробітники редакції не є знавцями з права. Саме тому ми звертаємося по коментарі до фахівців — юристів і адвокатів) І радимо користувачам звертатися до них напряму, бо так реально швидше. Щодо вашого питання: воно сформульоване так, що на нього не можна відповісти однозначно, тож скористайтеся телефонами в попередньому коментарі й отримайте вичерпну юридичну відповідь

          Відповіcти

        Александр Гершгорин

        Червень 19, 2017 at 16:12

        Ділові новини.
        Прописка більше не впливатиме на оформлення пенсії .

        ред. Uteka.ua 17.10.2016 214 0 0
        З початком 2017 року українці зможуть оформлювати пенсію без прив’язки до місця реєстрації.
        Такі зміни закладені в ухваленій Кабміном стратегії модернізації та розвитку Пенсійного фонду України до 2020 року. Повідомляється, що з 1 січня 2017 року в Україні буде за-проваджено електронне призначення пенсій у централізованому порядку українським громадянам.
        Таким чином, незалежно від місця перебування, пенсіонер зможе звернутися до будь-якої установи системи Пенсійного фонду, повідомити про свої потреби і отри-мати відповідь за місцем звернення, а не за місцем реєстрації.
        Справа про призначення пенсії формуватиметься в електронному вигляді, а паперові пенсійні справи відійдуть у минуле.
        Планується, що на оформлення документів витрачатиметься усього 15-20 хвилин. При-значення пенсії буде відбуватися автоматично, людський фактор буде лише на стадії введення та оброблення інформації в електронну базу.
        Громадянам потрібно буде подати, заяву, паспорт, ідентифікаційний код, трудову книжку і оформлення пенсії відбуватиметься незалежно від реєстрації чи прописки, за місцем звернення.
        Це суттєво скоротить процес оформлення пенсії. Джерело: https://ckp.in.ua/news/13119

        Відповіcти

          Лиза Ковалёва

          Червень 19, 2017 at 17:22

          Олександре, як і зазначено в новині, зміни закладені в стратегії від Кабміну. Але новий порядок призначення пенсії так і не було запроваджено, адже наразі пенсійне законодавство чітко визначає протилежне: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1566-05 (читайте п. 1: ” Заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім’ї у зв’язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, а також у місті та районі (далі – орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації).”).

          Відповіcти

Залишити відповідь до людмила Скасувати відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *