Ні грошей, ні відпочинку: як вберегтися від туристичних шахраїв

#туроператори

Цілий рік мріяли відпочити на морі, але відпустка була зіпсована через жахливий готель? Щодня економили, щоб звозити сім’ю на курорт, а вас обдурив туроператор?

У цій статті юрист Адвокатського бюро “Ципін та партнери” Кирило Юрченко розповідає, як не стати жертвою туристичних шахраїв і що робити, якщо ви все-таки потрапили в їх пастку

Як обманюють туристів

У новинах мало не щодня з’являються сюжети про мандрівників, які придбали неіснуючі тури, а в соцмережах обурені туристи розповідають, як замість обіцяного комфортабельного номера з видом на море отримали дешевий готель, в якому немає навіть елементарних зручностей.

Насправді афер, які “практикують” туристичні шахраї, безліч. Щороку вони вигадують нові способи, як “вижати” з неуважного туриста якомога більше грошей. Але є і хороші новини – всього цього можна уникнути, якщо запам’ятати кілька правил і підійти до питання вибору туроператора відповідально.

Як не потрапити на гачок шахраїв

Насамперед необхідно перевірити наявність ліцензії у туроператора. Для цього достатньо зайти на офіційний сайт Міністерства економічного розвитку і торгівлі України розділ «Ліцензійний реєстр суб’єктів туроператорської діяльності». Не буде зайвим відвідати спеціальні сайти, де любителі подорожей розповідають про порядних туроператорів і не дуже.

Слід бути вкрай уважним під час підписання договору з туроператором. Необхідно скрупульозно вивчити всі пункти договору — від умов відпочинку до відповідальності сторін.

Перед підписанням договору потрібно також перевірити, чи містить він необхідні умови, визначені ст. 20 Закону України «Про туризм». Туроператор несе відповідальність перед туристом за невиконання або неналежне виконання умов договору. Однак слід зазначити, що ця ж стаття 20 встановлює ряд винятків із цього правила, зокрема, коли невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося:

  • з вини самого туриста
  • з вини третіх осіб, не пов’язаних з наданням послуг, зазначених у цьому договорі
  • в результаті форс-мажорних обставин або є результатом подій, які туроператор (турагент) та інші суб’єкти туристичної діяльності не могли передбачити

Що робити, якщо ви постраждали від дій туроператора

Ви стали власником неіснуючого туру? Йдеться про відверто шахрайські дії з боку осіб, які видають себе за туроператора. У такому разі терміново зверніться до правоохоронних органів із заявою про вчинення шахрайства, посилаючись на ст. 190 Кримінального кодексу України.

Давайте розглянемо інший випадок. Наприклад, у туроператора є ліцензія і всі необхідні документи, але під час поїздки у вас виникли проблеми з авіаперельотом, поселенням в готель, трансфером і т. д.

Закон говорить, що якщо ваш рейс скасували або вас поселили в поганий готель, то ви маєте право безпосередньо звертатися до туроператора та вимагати відшкодування збитків.

Алгоритм дій потерпілого туриста повинен виглядати наступним чином: потрібно зв’язатися з представником туроператора, пояснити ситуацію і спробувати домогтися від нього вирішення проблеми.

Туроператор не йде на діалог. Як грамотно захистити свої права

Туроператор не виходить на зв’язок або відмовляється допомогти? Перше, що потрібно зробити, це зібрати всі необхідні докази, які підтверджують, що з вини туроператора ви понесли збитки. Це можуть бути чеки, квитки на транспорт, документи, що підтверджують витрати на проживання, харчування і т. д.

Другий крок – підготовка письмового звернення до туроператора з приводу відшкодування завданих збитків. У зверненні слід детально описати проблемну ситуацію і докласти відповідні докази.

Додатковим важелем впливу на туроператора може стати звернення до Державної служби України з питань безпеки харчових продуктів та захисту споживачів, оскільки діяльність туроператорів регулюється Законом «Про захист прав споживачів». Можна також звернутися в Міністерство економічного розвитку і торгівлі України як до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері туризму.

Як показує практика, звернення з претензією до туроператора та скарги в державні органи змушують кривдника звернути увагу на порушення і спробувати врегулювати ситуацію в досудовому порядку.

У тому випадку, якщо вищезгадані заходи не дали очікуваних результатів, необхідно звернутися до досвідченого адвоката, який допоможе вам зібрати всі необхідні докази і захистить ваші інтереси в суді.

Матеріал був підготовлений за інформаційної підтримки Адвокатського бюро “Ципін і партнери”, яке спеціалізується на захисті прав споживачів та інших юридичних питаннях.

 

Поділіться корисною інформацією з друзями: