Як відновити втрачені документи на квартиру?

#нерухомість

Втратили документи на нерухомість і боїтеся, що вони можуть потрапити до рук шахраїв? За право власності у цьому випадку турбуватися не варто – воно зберігається у  Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Однак, якщо документи були викрадені, заяву у поліцію краще вже ж таки написати. Як відновити правовстановлюючі документи на нерухомість – читайте у статті.

Як правило, дублікати втрачених документів, які матимуть таку ж саму юридичну силу, що й оригінали, можна отримати в тих самих державних органах, де ви отримували оригінали. Однак, якщо нерухомість набувалася у власність давно, ми не завжди можемо напевне згадати, де саме отримували той чи інший документ. До того ж, законодавство швидко змінюється, як і повноваження багатьох органів влади. Наприклад, з 2013 року в Україні технічні паспорти на нерухомість можуть видавати і приватні компанії. То ж, якщо разом з правовстановлюючими документами ви втратили техпаспорт і не пам’ятаєте, яка установа видавала вам його раніше, можете замовити новий техпаспорт в будь-якій компанії, що надає послуги з технічної інвентаризації.

Читайте також: Перевірка квартири перед купівлею: на що звернути увагу

Договір купівлі-продажу (дарування, міни) та свідоцтво про спадщину

Одними з основних правовстановлюючих документів на нерухомість є договори купівлі-продажу,дарування чи міни, а також свідоцтва про спадщину за законом або за заповітом. У разі втрати таких документів, їхні дублікати видаватиме нотаріус, що вчиняв нотаріальні дії щодо них.  У статті 53 Закону України «Про нотаріат»  зазначено, що у разі втрати або зіпсування документа, посвідченого або виданого нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування за письмовою заявою осіб, за дорученням яких або щодо яких вчинялася нотаріальна дія, нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування видається дублікат втраченого або зіпсованого документа.

Якщо ж ви не пам’ятаєте, який саме нотаріус проводив реєстрацію вашого документу, ви можете отримати платну довідку з Реєстру на сайті Міністерства юстиції України. Довідка міститиме інформацію про дату реєстрації та нотаріуса, що її здійснив.

Свідоцтво на право власності

Відновлення свідоцтва на право власності дещо складніша процедура, ніж відновлення нотаріально засвідчених правовстановлюючих документів. Адже, як правило, вони видавалися місцевими державними адміністраціями. Таким чином, на сьогодні за їхніми дублікатами слід звертатися до Центрів надання адміністративних послуг за місцезнаходженням квартири. Послуга отримання дублікату в ЦНАП є безкоштовною.

Для отримання дублікату свідоцтва про приватизацію в ЦНАП вам необхідно надати:

  • заяву зі згодою всіх повнолітніх співвласників житла, які брали участь в приватизації (заповнюється в присутності адміністратора);
  • копії паспортів або свідоцтв про народження для осіб, що не досягли 16-річного віку, які є співвласниками житла та оригінали документів для посвідчення;
  • документ з поліції про те, що оригінал свідоцтва про право власності на житло був викрадений або втрачений;
  • оголошення про втрату свідоцтва в друкованих засобах масової інформації.

Рішення суду

«Бувають випадки, коли оформити дублікати загублених правовстановлюючих документів не є можливим у силу різних причин, – зазначає юрист Адвокатського Бюро «Ципін і партнери» Аліна Сколота. – У такому разі варіантом розв’язання проблеми служить подача до суду позовної заяви про визнання права власності на об’єкт нерухомості або про встановлення юридичного факту. Рішення суду при цьому стає правовстановлюючим документом».

 Якщо ж рішення суду було  втрачено, ви можете запросити його копію в суді першої інстанції, де розглядалась відповідна справа. І навіть якщо вона продовжувала розглядатися в судах вищих інстанцій і остаточне рішення приймав інший суд, необхідну вам копію все ж видаватиме суд першої інстанції, адже там зберігаються матеріали справи.

Судовий збір за повторну видачу копії рішення становить 0,003 прожиткового мінімуму для працездатних осіб за кожну сторінку рішення. В 2021 році ця сума становить 6,81 гривень за сторінку. Необхідну суму слід сплатити до подання заяви, так як чек про сплату збору подається до суду разом із заявою про видачу копії рішення.

Варто зазначити, що обов’язковою процедурою після отримання дубліката правовстановлюючого документа є повна інвентаризація об’єкта нерухомості.

На завершальному етапі дублікат правовстановлюючого документа реєструється в Державному реєстрі прав на нерухоме майно.

Отже, втрата будь-яких документів – річ неприємна, однак, знаючи правові нюанси, будь-яку ситуацію можна вирішити. У разі виникнення складнощів, не зволікайте звертатися за правовою допомогою. Це збереже ваш час і убезпечить від зайвих хвилювань.

Читайте також: Як відновити загублений паспорт?

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *