Шахрайства турагентств – як не стати жертвою

#туризм

Натрапили на цікавий тур в інтернеті та скинули передплату на карту, а ваш турагент пропав? Чи номер в готелі, який ви придбали, виявився проданим комусь іншому? На жаль, випадки шахрайства у туризмі зустрічаються досить часто. Разом з адвокатом Мариною Суткович підготували для вас чек-ліст, як не втратити гроші та зберегти нерви, плануючи поїздку.

Соціальні мережі рясніють рекламою туристичних турів за зниженими цінами. Однак будьте обережними, якщо вам пропонують внести кошти за «гарячий тур» одразу, без підписання договору. Адже отримавши гроші, так званий «турагент» може просто зникнути. Щоб не стати жертвою шахраїв, дотримуйтесь декількох простих правил.

Розповідає адвокат АБ «Ципін і партнери» Марина Суткович:

«На що звернути увагу, купуючи путівку в турагентстві?

  1. Перевірити, чи зареєстроване туристичне агентство або турагент в реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search) та який вид економічної діяльності (КВЕД) там вказаний. Повинен бути КВЕД «діяльність туристичних агентств». Пошук можна здійснити по найменуванню, прізвищу, імені та по-батькові керівника або по ідентифікаційному коду.

  2. Обов’язково укладіть договір з турагентом. І пам’ятайте – спочатку договір, а потім гроші. Договір укладається не просто між вами та турагентом. Турагент діє від імені та за дорученням певного туроператора. Тому в договорі обов’язково буде вказуватись документ, на основі якого діє турагент. Як правило, це агентський договір. По суті, турагент є лише посередником між вами та туристичним оператором, і саме туроператор, а не агент зобов’язується надати вам комплекс туристичних послуг.

  3. На сайті туроператора або за телефоном ви можете перевірити, чи дійсно туроператор співпрацює з цим турагентом.

  4. Оплата має здійснюватися не на приватну картку особи, а на розрахунковий рахунок з відповідним призначенням платежу та вказанням, за які туристичні послуги здійснюється оплата. У разі оплати готівкою – турагент повинен видати вам квитанцію. Якщо у агента немає касового апарату для прийому готівки, краще припинити таку співпрацю. Адже тим самим турагент порушує законодавство.

  5. Дізнайтеся, чи перерахував турагент ваші гроші туроператору та який статус вашої заявки по номеру заявки на сайті туроператора».

Чи має право турист відмовитися від поїздки?

Турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов’язаних із відмовою (ст. 20 Закону України «Про туризм»).

Наприклад, у разі отримання позитивного тесту на COVID-19, турист може попросити повернути свої кошти, за виключенням понесених туроператором витрат та штрафних санкцій, якщо вони були передбачені умовами вашого договору.

«На такі випадки туроператори вже пропонують поліси страхування фінансових ризиків, пов’язаних зі скасуванням подорожі або зміною строків поїздки, в тому числі через COVID-19, – повідомила Наталія Лук’янець, керівник туристичного агентства «Energy-Tour».

Що робити, якщо під час поїздки виникли проблеми?

Передусім розуміти, за що несе відповідальність турагент, а за що туроператор.

Турагент

Оскільки турагент є лише посередником між туристом і туроператором, його повноваження обмежені. На нього покладена відповідальність лише за  належне оформлення договору з туроператором, інформування туриста про суть послуги і туроператора, який її надає, та інформування туроператора – про туриста, його контакти та претензії (за наявності).

«Саме туроператор як особа, що створює туристичний продукт, несе відповідальність перед туристом та має приймати його претензії щодо відпочинку, – зазначає Наталія Лук’янець. – Однак в договорах туроператори, як правило, прописують, що в разі наявності таких претензій турист повинен подавати їх через турагента та протягом певного періоду часу. Сам туристичний агент не зобов’язаний зв’язуватись з готелем, авіаперевізником, іншими надавачами послуг, які неналежно виконали свої обов’язки, однак сумлінний турагент, який бажає, щоб наступну вашу відпустку ви замовили саме в його агентстві, зробить все можливе, аби вирішити вашу проблему».

Туроператор

Згідно статті 20 Закону України «Про туризм» туроператор несе перед туристом відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування. Тому в разі, якщо вам, приміром, надали готель нижчого класу, ніж передбачено договором, звертатися з претензіями потрібно саме до туроператора через турагентство.

«Якщо ж турагентство не хоче співпрацювати для вирішення проблеми, Ви завжди можете напряму звернутись до представника туроператора (представника приймаючої сторони) у вашому готелі», – повідомила керівник турагентства.

Важливо! Суб’єкт туристичної діяльності, який порушив законодавство в галузі туристичної діяльності (турагент, туроператор) при наданні туристичної послуги, що завдало шкоду, зобов’язаний відшкодувати туристу збитки у повному обсязі, якщо договором не передбачено інше (ст. 33 ЗУ «Про туризм»). Тому потрібно вивчити розділ «відповідальність» у вашому договорі.

«Для того, щоб ваші подальші претензії щодо відшкодування збитків були обґрунтованими, потрібно документально їх підтвердити. Для цього слід зберігати документи, що підтверджують понесені витрати (наприклад, квитанція про оплату послуг таксі до аеропорту, квитанції про оплату житла, харчування тощо)», – зазначає адвокат.

Турист має знати, що туроператор несе перед туристом відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, якщо невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося не з вини туриста.

Що робити, коли ваше місце в готелі продане іншій особі?

Овербукінг – поширене явище в туризмі. Це продаж більшої кількості місць, ніж насправді наявно в готелі. Таким чином компанії страхують себе від неявки туристів.

На жаль, для вашого туроператора така ситуація теж може виявитись сюрпризом. Тут має місце деякий обман зі сторони готелю. Як правило готель пропонує інший номер у іншому готелі, і він не завжди вдовольняє туристів. Оскільки договір у вас укладений саме з туроператором, а не готелем, свої претензії ви маєте пред’являти саме до туроператора, який має відстояти ваші права або відшкодувати вам збитки, які він може пізніше стягнути з готелю в порядку регресу.

Читайте також: Різниця між «строк» і «термін»: як уникнути помилки в договорах

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *