Чому оскаржити закупівлю майже неможливо і хто в цьому винен? Про АМКУ та НБУ

#прозорро

Більшість учасників публічних закупівель в системі ProЯorro, які програли державні тендери, подають скарги до Антимонопольного комітету. При цьому 77% звернень не задовольняють або взагалі відхиляють. З’ясовуємо, чому учасники зазнають поразок (хоч і платять за розгляд скарг), до чого тут НБУ і як бути впевненим у перемозі в закупівлі

Розгляд скарг Антимонопольним комітетом на проведені закупівлі може бути поверхневим

Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов’язаних із участю в процедурах закупівлі, утворює постійну адміністративну колегію (колегії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Саме ця Колегія наділена всіма повноваженнями з розгляду скарг та прийняттю по них рішень, обов’язкових для виконання замовниками, — стаття 8 Закону «Про державні закупівлі»

Щоб оскаржити рішення чи умови закупівлі, учасник аукціону має підготувати текст скарги. А ще обов’язково сплатити за її подання 5 тисяч гривень у разі закупівлі товарів або послуг і 15 тисяч гривень при закупівлі робіт.

Тільки після сплати цих «тарифів» Колегія Антимонопольного комітету України приймає скаргу до розгляду, блокуючи будь-які подальші дії та рішення замовника по тендеру, і призначає дату засідання.

На одному із таких засідань 27 червня розглядалася скарга компанії «Коларес». Її представники виявили порушення з боку НБУ в порядку проведення закупівлі юридичних послуг: у тендерній документації містилися відверто дискримінаційні умови.

Скаргу компанії «Коларес» розглядали держуповноважені АМКУ Валерій Полюхович та Анна Артеменко під головуванням заступниці голови АМКУ Ніни Сидоренко. Суть засідання звелася до формального з’ясування змісту претензій скаржника і заслуховування заперечень представників НБУ.

І це не дивно, адже коли відповідачем є Нацбанк, спори можуть розглядати поверхово і швидко. Так, цього разу засідання тривало 20 хвилин, після чого заступниця голови проголосила абстрактне рішення про внесення змін до тендерної документації торгів. Однак про які саме зміни йдеться, представниця АМКУ відразу не уточнила. Повний текст рішення оприлюднили за тиждень після засідання.

Плата за звернення є запобіжником від противників реформування і є посильною для бізнесу, — автори реформи

Представник компанії «Коларес» не висловлює надій щодо перспективи участі в тендері НБУ:

Якщо АМКУ своїм рішенням залишить в силі ту тендерну документацію, яка є, ми не будемо відповідати цим вимогам

З’ясувалося, що кардинальних змін в документацію торгів не внесли, а коло потенційних учасників тендеру не розширилося. Навряд чи таке рішення АМКУ задовольнить скаржника, зокрема після декількох тижнів в очікуванні розгляду і сплати за подання скарги.

Ще є можливість оскаржити незадовільне рішення АМКУ до суду, але, оцінюючи реальні строки розгляду справ вітчизняними судовими інстанціями, в учасника може не вистачити терпіння.

На думку реформаторів системи публічних закупівель, встановлена плата за звернення до Антимонопольного комітету посильна для вітчизняних підприємців і є своєрідним запобіжником від противників реформи, які могли б численними скаргами заблокувати процес держзакупівель.

В реальності ж, 5 або 15  тисяч гривень за поверхневий розгляд звернень учасників торгів відлякують левову частину охочих відстояти свою правоту. І навіть попри це, охочих усе одно вистачає.

Лише 23% скарг задовольняють. Інші або відхиляють, або не задовольняють

За даними bi.prozorro, ефективність розгляду скарг на замовників публічних закупівель тяжіє до незадовільної.

Так, за останній рік до АМКУ було направлено понад 11 тисяч скарг, з яких майже тисяча звернень стосувалася процедури закупівлі робіт.

Тобто за рік Комітет тільки на скаржниках заробляє близько 65 млн грн, або $2,5 млн. Ці результати реформи безумовно до смаку посадовцям АМКУ.

А от менше задоволення від цього отримують скаржники: лише 23% скарг задовольняють. Більшість із них не задовольняють або взагалі відхиляють. При цьому 10% скаржників, звернувшись до АМКУ, до прийняття рішення по суті спору відкликають свої претензії до замовника.

Після прийняття невигідного для НБУ рішення, фінустанова скасовує закупівлю взагалі

За рік НБУ був фігурантом 10 скарг, і для учасників статистика задоволення їхніх вимог невтішна: крім зазначеної, тільки по одній скарзі рішення Колегії було на користь скаржника – учасник також нарікав на порушення порядку проведення закупівлі.

Після прийняття невигідного для себе рішення Нацбанк скористався своїм правом, як замовника, скасувати закупівлю начебто через «відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг».

Після внесення незначних змін до документації тендеру від НБУ із закупівлі юридичних послуг, строк подання учасниками пропозицій подовжили до 13 липня. Оскільки до цього моменту замовник не скасував закупівлю, сьогодні, 14 липня, стартував аукціон. За його результатами стане відомо коло учасників і їхні цінові пропозиції.

Далі НБУ оцінюватиме відповідність учасників кваліфікаційним критеріям і визначить переможця торгів. Уже зараз є натяки і прогнози, яку саме компанію обере Нацбанк.

Недбалість учасників торгів часто є джерелом відмов по скаргах

Невтішна статистика задоволення скарг має причини, джерелом яких є самі учасники. За словами представників Колегії, найпоширенішими підставами для відхилення вимог учасників тендеру є допущення суттєвих помилок під час складання скарги, недостатня обґрунтованість оскаржуваних фактів і непідготовленість самого скаржника відстоювати свої інтереси під час засідання.

Підприємці розраховують, що, сплативши внесок за розгляд свого питання, Колегія автоматично пристане на їхній бік. Проте це помилкове переконання.

Лише той факт, що учасник вважає рішення замовника торгів несправедливим, не є аргументом для Колегії. Так, один із членів Колегії, Агія Загребельська, присвячує окремі пости на своїй сторінці у facebook помилкам скаржників і курйозам під час розгляду скарг на публічні закупівлі.

Член Колегії, Агія Загребельська, присвячує окремі пости на своїй сторінці у facebook помилкам скаржників

Таких курйозів під час розгляду скарг на публічні закупівлі можна уникнути, попередньо звернувшись до юриста

Тому оцінкою тендерної документації замовника, підготовкою пропозиції, участю в аукціоні, оскарженням рішень і результатів опікувався фахівець у галузі публічних закупівель. Якщо учасник серйозно налаштований стати переможцем торгів, без допомоги юриста його шанси автоматично зменшуються.

Артем Бондаренко, юрист ЮК «Центр Конфліктології і Права»

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *