Сім очевидних помилок на старті проекту, про які забувають стартапери
Зібрали сім найпоширеніших помилок під час запуску стартапу та поради, як їх уникнути й зробити свій бізнес успішним
#1. Відсутня стратегія
Усе починається з ідеї. Та не менш важливо визначити шлях її реалізації – бізнес-план. Адже без чітко сформованої концепції та єдиного бачення роботи компанії кожен учасник проекту рухатиметься в тому напрямку, який сам вважатиме за правильний. Як наслідок, зусилля колективу будуть зведені нанівець, а справа виявиться неприбутковою.
Натомість стратегічне планування задає напрямки розвитку вашій справі. Визначає основні напрямки роботи, пов’язує в єдину систему маркетингову, проектну, виробничу й фінансову діяльність.
Чітка стратегія зробить ваш проект цілісним, додасть йому визначеності та індивідуальності. А також спрямує дії всіх учасників стартапу до єдиного річища.
При цьому бізнес-планування має бути довготривалим – на 3-5 років. Це важливо як для самої команди, бо це її мотивує та надає впевненості. Так і для потенційних інвесторів, що переконуються у чіткості та свідомості дій.
#2. Невизначена цільова аудиторія
Якщо ви не знатимете, для кого призначений ваш продукт або послуга, побудувати ефективну рекламну кампанію та продати його буде майже неможливо.
Як визначити свого споживача? По-перше, цільовою аудиторією не можуть бути «кияни», «бізнесмени» чи «студенти». Звичайно, спочатку можна окреслити це коло більш широко, але потім його необхідно максимально звужувати.
Наприклад, ви вирішили виготовляти ювелірні прикраси з дорогоцінними каменями та продавати їх у Києві. Вашою цільовою аудиторією можуть бути жінки віком від 30 до 60 років, які проживають у столиці та мають власну справу або стабільний дохід вище середнього.
Ще один приклад: ви відкриваєте інтернет-магазин одягу в стилі casual. Портрет вашої цільової аудиторії може бути наступним: платоспроможна молодь віком від 17 до 25 років (переважно студенти або молоді люди, які тільки-но влаштувалися на роботу).
Важливо розуміти не тільки інтереси своєї аудиторії, але і її цінності, емоції, уявлення про продукт, стереотипи та страхи.
Чим більше ви будете знати про свою аудиторію та розуміти, що їй потрібно, тим більше шансів, що ваша пропозиція та продукт зацікавлять покупців.
#3. Розпорошення на весь ринок
Ще одна помилка, яка стала на заваді розвитку багатьох перспективних проектів.
Бажання запропонувати ринку якомога більше продуктів є природнім. Це свідчить про здорове прагнення задовольнити запити більшого кола споживачів. Але цей шлях, коли ви розпорошуєтеся відразу на всі ринкові сегменти, є хибним. Зосередьтеся на вузькій і специфічній ніші, де легше проявити себе та показати дієвість власного продукту.
#4. Неефективна комунікація в проекті
Американські експерти з внутрішньокорпоративних комунікацій підрахували, що лояльність працівників та їхня задоволеність більше ніж на 90% пов’язані саме з якістю зв’язку всередині компанії. Вони переконують, що від того, наскільки ефективною є система внутрішніх комунікацій, залежить також виконання прийнятих управлінських рішень та ефективність діяльності підприємства загалом.
Навіть якщо говорити про стартап, в якому зайнято до 3-5 людей, комунікація все одно має бути злагодженою. Кожен має знати, що вже зроблено, що треба зробити, як проходить робочий процес і чого чекає від нього кожен.
А організувати зв’язок в таких масштабах досить просто – почніть із чату в месенджері та особистих колективних бесід.
Якщо не розвивати й не керувати корпоративними зв’язками, вони розвиватимуться самостійно. І не факт, що в потрібному вам напрямку. Адже якщо всі питання вирішуються в приватному листуванні або на спільній кухні під час обіду, якщо ніхто не уявляє, хто відповідає за те чи інше завдання, – не варто розраховувати на злагоджену й ефективну роботу.
#5. Відсутній фінансовий план
Іноді трапляється так, що засновники проекту випускають з уваги якісь витрати. Як наслідок, гроші закінчуються буквально в розпал роботи. І залишається лише два варіанти – терміново шукати додаткове фінансування, що не завжди вдається зробити швидко, або закривати проект.
Щоб уникнути цього, насампочаток розрахуйте фінанси, необхідні для розвитку бізнесу. Для цього потрібно скласти чіткий план і неухильно рухатися по ньому.
Для того, аби сформувати бюджет проекту, проаналізуйте:
- скільки можна продати товару за рік
- із якою регулярністю будуть продаватися ваші продукти або послуги
- скільки буде коштувати виробництво продукту
- скільки інвентарю знадобиться
- які будуть операційні витрати
- скільки співробітників знадобиться та яка в них буде зарплатня
- скільки ви будете платити собі
- скільки буде коштувати оренда приміщення
- яке обладнання потрібно для початку бізнесу та якою буде вартість його оренди чи купівлі тощо
Найкраще буде розписати етапи своєї роботи й підрахувати витрати по кожному з них.
#6. Економія на важливих речах
Ще одна поширена хиба підприємців-початківців – відкладати формування маркетингової стратегії до часу, коли бізнес вже стартує.
Як наслідок, на рекламу просто не вистачає грошей, або ж через відсутність системних фінансових вливань вона не приносить бажаного результату. Тобто можна створити круте рішення, про яке ніхто так і не дізнається.
Як цього уникнути? Експерти радять подумати про маркетинг та PR-стратегію заздалегідь, ще на етапі запуску проекту.
Бренд-матеріали, участь у виставках та конференціях, публікації в ЗМІ – все це дієві інструменти для просування бізнесу, використовуючи які ви зможете заявити про свій продукт, його переваги та унікальність.
#7. Ігнорування юридичних моментів
Зазвичай стартап запускають нашвидкуруч: формують команду, будують бізнес-модель, аналізують ризики. Але дуже важливі моменти, типу юридичних, відходять на задній план. Наслідки ж від цього можуть бути різними. Це й проблеми з правоохоронними органами, і навіть утрата бізнесу.
Ми запитали в юриста Адвокатського бюро «Ципін і партнери» Марини Суткович, з якими ризиками найчастіше стикаються на початку запуску бізнесу та як їх уникнути:
Однією з основних ознак стартапу є новизна й унікальність ідеї. Це те, що робить бізнес особливим, але водночас і вразливим, з юридичної точки зору. Адже, якщо не зафіксувати право інтелектуальної власності на ідею документально, можна стикнутися з тим, що її вкрадуть
Тобто важливо грамотно побудувати договірні відносини всередині стартапу та з клієнтами. Оскільки домовленості на словах можуть закінчитися суперечками й судовими позовами.
Не менш важливо обрати правильну юрисдикцію для стартапу, а також підготувати інвестиційний договір. Це убезпечить проект, привабить додаткове фінансування та введе бізнес у межі правового поля.
Для того, щоб розпочати власний бізнес, достатньо лише бажання, віри у власні сили та готовності ризикнути. Але заснування бізнесу – лише частка від справи. Якщо він формується на суттєвих помилках, то всі ваші зусилля можуть виявитися даремними, а сам проект – не проіснувати й декількох місяців.
Автор: Checkpoint
Залишити відповідь