Новий комерційний облік води і тепла. Що зміниться для власників бізнесу

#комунальні

В Україні запроваджують нові умови використання тепла і води. Комерційний облік охопить усі помешкання, зокрема офіси, склади, виробничі площі. Що змінює новий закон і чому важливо бути готовим до його впровадження? Як не потрапити під фінансові санкції? Розповідаємо про нову модель взаємодії постачальників та бізнесу

В Україні з’явиться повноцінний комерційний облік води й тепла

Ухвалений парламентом Закон «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» містить не тільки власні статті, але й зміни у законодавстві про адміністративні та кримінальні правопорушення і суттєві новації, що регулюють комунальний сектор.

Це перші кроки до цивілізованого комерційного обліку тепла і води, який давно треба було запровадити для полегшення регулювання відносин між постачальниками та споживачами недешевих для бізнесу ресурсів.

Водночас зі спробою сформувати новий енергетичний ринок і запровадити сертифікацію, в Україні з’явиться повноцінний комерційний облік води й тепла.

Тільки 69% будинків житлового сектору оснащені приладами обліку теплової енергії на будинку. Ще гірша ситуація з комерційним контролем витрачання води. Так, лічильниками води обладнано близько 77% абонентів, а забезпечення комерційним обліком складає 22%.

Підприємці стануть споживачами води й тепла

Розробники проекту обіцяють, що підприємці стануть повноцінними споживачами з ширшими правами і більшими обов’язками. Кінцевими споживачами комунальної послуги стануть усі юридичні та приватні особи, що споживають воду й тепло та є сторонами договору про надання послуг.

У переліку споживачів виокремлюють власників майнових прав на об’єкти нерухомого майна в уже збудованій будівлі, право власності на які не зареєстровано. Тобто орендар новобудови чи офісну не зможе виправдовуватися тим, що він не є формальним власником споруди.

Примітка в Законі про завершене будівництво зазначена не дарма. Адже далі документ пропонує, що спорудам, які ще не мають відповідних документів, надавати комунальні послуги заборонено. А на порушників, зокрема надавачів таких послуг і тих, хто буде їх отримувати, накладатимуть штрафи.

Серед позитивних моментів Закону – вперше чітко визначено, що таке незалежне водопостачання. Тобто системи автономного водопостачання отримають законодавчий статус. Зараз же власники таких будівель мусять виправдовуватися за власне водопостачання, що не потребує втручання комунальників.

Без комерційних лічильників офіси і підприємства не обслуговуватимуть

Без комерційних засобів обліку отримати тепло і воду підприємці не зможуть. Якщо зараз ця заборона нечітка, то за новим Законом, якщо комерційного обліку не буде, під’єднання до централізованого водо- й теплозабезпечення заборонене.

На думку парламента, комерційний облік враховує загальне споживання води чи тепла з місця вводу в будинок. Якщо крамниця або офіс матимуть інший інженерний ввід із магістральної труби, комерційний облік теж буде окремим.

Встановлення комерційного лічильника стане проблемою комунальників

Їх навіть штрафуватимуть за ігнорування цієї норми Закону.

Постачальник комунальних послуг не менше ніж за 12 місяців попереджуватиме власника будинку про те, скільки коштуватиме новий лічильник і як його встановлюватимуть.

Нічого безкоштовного для бізнесу не буде, оскільки потім передбачено стягнути кошти за облаштування комерційного обліку. Сплата може бути розстрочена максимум на 5 років.

І це зрозуміло, адже вартість лічильника простої модифікації сягатиме десятка тисяч, а більш складного, з автоматичним регулятором подачі тепла — до 100 тисяч гривень.

Прибутки сервісних компаній зростуть

Власник будинку, офісу, споруди зможе самостійно придбати і встановити лічильник. Комунальних монополістів зобов’яжуть не втручатися в цей процес, а в підприємця проблеми можуть виникнути тільки тоді, коли він не виконає певних технічних вимог.

Технічні вимоги стосуються виконання будівельних норм і правил. Що це таке, добре відомо сервісним компаніям, які переймаються ремонтом та обслуговуванням сантехніки і теплових систем. Очікується, що під час запровадження Закону відбудеться тимчасовий сплеск розвитку цієї ніші ринку.

Потреба у кваліфікованих працівниках зі встановлення лічильників зросте, адже комунальні підприємства не задовольнять попиту всього ринку, а ціна приватників може бути привабливою.

Законодавці пропонують обмежити комунальників у строках приймати на обслуговування змонтованих вузлів комерційного обліку. На це відведуть 2 тижні.

Лічильники встановлюватимуть не всі. І це буде законно

Винятки можуть стати механізмом легального захисту від нового зростання вартості обслуговування комерційного об’єкту. Наприклад, якщо будинок, квартира чи нежитлове приміщення «на законних підставах від’єднані від централізованих систем опалення та гарячого водопостачання», розподільний облік тепла буде необов’язковим.

Тобто індивідуальний теплолічильник вартістю в декілька тисяч гривень не потрібен.

Підставою не встановлювати лічильник буде висновок комунальних постачальників тепла чи води або незалежна експертиза. До появи постанови Кабміну зрозуміти, де ці виключення будуть діяти, неможливо. Хоча встановлення офісного теплолічильника може бути вигіднішим, ніж пропорційна сплата за площу офісу.

За всі витрати платитимуть споживачі і відмовитись від сплати вони не матимуть права

Лічильник на вході в мережу будинку чи приміщення буде обліковувати все спожите тепло або воду, не відкидаючи витрат на шляху до конкретного крану чи батареї.

рахунок за комунальні

Тобто за всі витрати платитиме споживач і відмовитись від сплати він не матиме права. Так споживачів стимулюють не тільки міняти старі комунікації, що призводили до тепловтрат, але й слідкувати за тим, щоб ніхто не крав ресурси, бо від цього рахунок не зменшиться.

Як розподілятимуть плату за кубічні метри води чи гігакалорії тепла, які не показали лічильники? Тепло, що було витрачене на опалення місць загального користування (стіни, сходи,) чи допоміжних приміщень (підвали, ліфтові), розподілятимуть за новими правилами.

Якщо немає приладів, які будуть вимірювати кількість спожитого тепла, то нарахують пропорційно площі приміщення. Якщо є – за методикою, але не менше середнього споживання серед інших споживачів будинку.

Порушників каратимуть

Якщо виявлять споживача, який розбалансував теплову мережу, його змусять компенсувати витрати, необхідні для догріву приміщень.

Розподіл втрат, які будуть різницею між показниками лічильника комерційного обліку та лічильниками по окремих офісах, мають розподілити не прямо пропорційно на всіх, а лише з урахуванням показників конкретного лічильника. Списати вкрадені ресурси на всіх порівну не вдасться — споживачі заплатять тільки свою частку.

Якщо дії іншого споживача стали причиною витоку гарячої чи холодної води, то інші зможуть вимагати від нього відшкодування вартості даремно витраченого ресурсу.

Витрати на обігрів стін, підвалів і сходів компенсуватимуть усі, хто мешкає чи перебуває в будівлі

Новацією Закону є обов’язок власників приміщень, обладнаних автономним (індивідуальним) опаленням і гарячим водопостачанням, сплачувати за обігрів конструкцій будинку. Це не викличе претензії з боку тих, хто свого часу витратив чимало коштів на від’єднання від централізованого тепла та звик самостійно регулювати тепловий режим.

Штрафні санкції за порушення вимог Закону сягатимуть сотень тисяч

Закон вперше встановлює пряму адміністративну відповідальність за недопуск до вузла комерційного обліку – штраф від 850 до 4250 грн.

За приєднання до теплової мережі міста будинку, де немає засобу обліку, штраф сягне 36 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (зараз це 60, 5 тис. гривень).

Якщо технічні умови нададуть із порушенням вимог законодавства про комерційний облік, то сума штрафу зростає втричі — 181,9 тис. гривень.

Ці санкції стосуватимуться операторів зовнішніх інженерних мереж, якими є сьогодні фактично комунальні господарства, теплові комунальні підприємства або компанія-орендар мереж.

Передбачено суттєві штрафи від 30 до 60 тис. гривень для тих, хто буде протидіяти підприємцю чи іншому споживачу отримувати інформацію про комерційний облік тепла, гарячої чи питної води, а також за обмеження доступу до приладів обліку з боку комунальників.

Штраф надавачам послуг буде і за те, що вони неправильно обрахують вартість послуг або ціна за ці послуги буде вирахувана із порушенням законодавства.

Вперше вводиться пряма відповідальність за порушення правил користування водою. Самовільний демонтаж пошкодження чи несанкціоноване втручання в роботу вузла комерційного обліку тягне штраф на керівників до 4 тис. грн.

Викрадення води (гарячої або питної) – це кримінальний злочин. Проте позбавити волі на строк до трьох років можуть тільки тоді, коли викрадено води на суму від 200 тисяч гривень.

На нову систему обліку перейдуть за один-два роки

Підприємцям дадуть рік на оснащення нежитлових будівель комерційним обліком тепла і води. У житлових спорудах, навіть якщо там працює комерційна установа, – два роки.

За комерційний облік заплатять оператори зовнішніх мереж

Це стане турботою оператора зовнішніх мереж (власник/орендар). На ближчий час це будуть ті ж комунальні теплові підприємства.

законопроект 4901

Нові правила гри на ринку теплової енергії та води є будуть жорсткими до тих, хто не платить за «комуналку» чи втручається в роботу лічильників. Побудинковий лічильник досить швидко встановить, що не вся вода, яка підходить до конкретного офісу, обліковується, а сучасні прилади дають змогу встановити крадія ресурсу.

Добросовісні підприємці-споживачі отримають повноцінні права і ніхто не буде диктувати їм вибір у моделях лічильників, сертифікованих у країнах ЄС, у США, Японії, Австралії, Канаді, Швейцарії. А комунальних підприємців притягатимуть до серйозної відповідальності.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *