Шахрайство з ПДВ: за що світитиме 12 років з конфіскацією

#шахрайство

Нещодавно прийнятий закон про створення в Україні Бюро економічної безпеки досить рамковий. Щоб надати новому органу конкретні повноваження, потрібно внести зміни до законодавства. Відповідний законопроект вже пройшов перше читання у парламенті. Отже, скоріш за все, у Кримінальному кодексі незабаром з’явиться нова стаття – шахрайство з ПДВ.

Законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації окремих положень діяльності Бюро економічної безпеки України» №3959-1 вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального кодексів. Адміністративна відповідальність, зокрема, встановлюється для працівників Бюро економічної безпеки України, які мають спеціальні звання, за вчинення адміністративних правопорушень за дисциплінарними статутами. Крім цього, передбачено адмінвідповідальність за незаконне використання найменування та ознак належності до БЕБУ.

Читайте також: В Україні створено Бюро економічної безпеки – чого очікувати бізнесу?

Нова стаття за шахрайство з ПДВ

Кримінальний кодекс доповнюється новою статтею 222-2 «Шахрайство з податком на додану вартість», якою шахрайство з ПДВ визнається як окремий вид кримінального правопорушення, закріплений за підслідністю БЕБУ.

Відповідно до законопроекту складом даного кримінального правопорушення є розкрадання або незаконне заволодіння бюджетними коштами шляхом отримання бюджетного відшкодування, а також подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування, вчинені шляхом подання завідомо неправдивих відомостей, у тому числі в результаті використання завідомо підробленого документа.

Санкція запропонованої статті залежно від кваліфікаційних ознак передбачає штрафи, громадські роботи, обмеження та позбавлення волі. Шахрайство з ПДВ в особливо великих розмірах каратиметься позбавленням волі на строк від 5 до 12 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років та з конфіскацією майна. При цьому під особливо великим розміром мається на увазі сума бюджетного відшкодування, яка в 5 тисяч і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум.

Як карають за махінації з ПДВ сьогодні

Насправді законодавство і сьогодні дає можливість кваліфікувати шахрайство з ПДВ як кримінальне правопорушення. Зокрема, воно може бути визнане правопорушенням проти власності за статтею 190 КК або статтею 191 КК (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем). Заволодіння державними коштами під виглядом бюджетного відшкодування ПДВ шляхом шахрайства, що поєднувалося з підробленням відповідних документів, може додатково кваліфікуватися за статтею 358 КК (підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів) або статтею 366 КК (службове підроблення).

У своєму висновку щодо законопроекту Комітет з питань правоохоронної діяльності Верховної Ради прямо вказує, що нова стаття вводиться в Кримінальний кодекс для уникнення суперечностей між правоохоронними органами щодо підслідності. Адже своїми змінами до Кримінального процесуального кодексу законопроект уточнює, які саме статті КК підслідні БЕБУ. І якщо, приміром, статтю 191 КК можуть розслідувати різні правоохоронні органи, то підслідність нової статті 222-2 чітко визначена за Бюро.

Ухилення від сплати податків

Принагідно законотворець вирішив підвищити відповідальність і за ухилення від оподаткування, сплати зборів та платежів. У відповідній статті 212 КК пропонується підвищити штрафи, а також ввести санкції у вигляді арешту та позбавлення волі. Приміром, за ухилення в особливо великих розмірах передбачено штраф від 7 до 10 тисяч неоподатковуваних мінімумів або обмеження волі на строк до 5 років, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 2 років. Наразі за ці дії передбачено лише штраф від 5 до 7 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3 років.

Одним із завдань новоствореного БЕБУ його творці називають зменшення тиску на бізнес завдяки усуненню дублювання функцій органів, що ведуть боротьбу зі економічними злочинами. Із законопроекту про повноваження БЕБУ зрозуміло, що під його підслідність потраплять справи щодо розкрадання бюджетних коштів. Чи зменшиться від цього тиск на бізнес – покаже час.

Читайте також: Податкова система України: як оптимізувати податки і не порушити закон

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *